Obsługa coraz bardziej wymagających gości w restauracji to nie lada wezwanie. Trzeba się pilnować, aby gościa obsłużyć profesjonalnie i niejako dopasować się do zachowania i charakteru klienta.
Klient nasz pan!
Kelner musi ocenić gościa po jego zachowaniu. Czy jest to klient, który jest zdecydowany, czy raczej będzie potrzebował rady i wskazówki? Oczywiście pierwszym odruchem kelnera jest przywitanie się z nim oraz zaprowadzenie go do odpowiedniego stolika. Następnie należy podać kartę menu otwartą na pierwszej stronie, a po pewnym czasie przyjąć zamówienie.
Jeżeli klient nie oczekuje pomocy przy wyborze potrawy, jego obsługa powinna być ograniczona do minimum – bez zbędnych sugestii i wskazówek. Jeżeli jednak mamy do czynienia z niezwykle rozmownym klientem – należy okazać mu zainteresowanie i pomóc w trafnym doborze potrawy (często poleca się to, co gościom smakuje najbardziej).
Nie ma więc jednej uniwersalnej zasady obsługi gościa – do każdego należy podejść jak do indywidualnego przypadku i dostosować swoje umiejętności do sytuacji. Przyda się tutaj umiejętność sprawnego komunikowania się oraz odrobina dystansu i poczucia humoru.